سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم و کابل اعتماد

بررسی کابل شبکه به عنوان یکی از انواع تجهیزات شبکه

کابل شبکه

برای راه اندازی یک شبکه? کامپیوتری بایستی انواع تجهیزات شبکه را از قبل آماده کرد. کابل شبکه که یکی از مهم ترین اجزای راه اندازی یک شبکه بی نقص است در انواع مختلف وجود دارد. بسته به اینکه وسعت فضای شما برای راه اندازی شبکه چقدر است و یا اینکه می خواهید سرعت انتقال داده در شبکه شما تا چه حد باشد، انتخاب این کابل ها نیز متفاوت می شوند. کابل cat6 که از بهترین کابل ها با سرعت بالا نیز است، یکی از انواع کابل شبکه به حساب می آید. در ادامه ویژگی های کابل cat6 و نحوه نصب آن را بررسی می کنیم.

انواع تجهیزات شبکه و کابل شبکه:

برای اتصال دو کامپیوتر و یا بیشتر در شبکه، باید انواع تجهیزات شبکه را مورد استفاده قرار داد. یکی از این ها ، انواع کابل شبکه است که اتصال بین کامپیوترها و اینترنت را برقرار می کند. بسته به اینکه شبکه را با هاب، سوئیچ و یا سایر دستگاه ها راه اندازی می کنید این کابل ها نیز متفاوت می شوند. هر کدام از کابل هایی که برای راه اندازی شبکه انتخاب می کنید دارای ویژگی و کاربرد مختلفی هستند. با پیشرفت تکنولوژی نسخه? قدیمی تر کابل ها نیز به مرور جای خود را به کابل های جدید دادند. در سری کابل های cat امروزه بیشترین کاربرد را کابل cat5 و cat6 دارا هستند. در برخی شبکه ها این دو کابل در کنار همدیگر استفاده می شوند که نتیجه? مطلوبی را نیز داشته اند.

خود کابل های cat5 و cat6 نیز به سری های مختلفی تقسیم شده اند که هم از لحاظ فیزیکی و ظاهری و هم از لحاظ سرعت و ضخامت با همدیگر متفاوت هستند. کابل های شبکه که ذکر کردیم دارای استاندارد های متنوعی می باشند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

برای اتصال دو کامپیوتر و یا بیشتر در شبکه، باید انواع تجهیزات شبکه را مورد استفاده قرار داد. یکی از این ها ، انواع کابل شبکه است که اتصال بین کامپیوترها و اینترنت را برقرار می کند. بسته به اینکه شبکه را با هاب، سوئیچ و یا سایر دستگاه ها راه اندازی می کنید این کابل ها نیز متفاوت می شوند. هر کدام از کابل هایی که برای راه اندازی شبکه انتخاب می کنید دارای ویژگی و کاربرد مختلفی هستند.

با پیشرفت تکنولوژی نسخه? قدیمی تر کابل ها نیز به مرور جای خود را به کابل های جدید دادند. در سری کابل های cat امروزه بیشترین کاربرد را کابل cat5 و cat6 دارا هستند. در برخی شبکه ها این دو کابل در کنار همدیگر استفاده می شوند که نتیجه? مطلوبی را نیز داشته اند. خود کابل های cat5 و cat6 نیز به سری های مختلفی تقسیم شده اند که هم از لحاظ فیزیکی و ظاهری و هم از لحاظ سرعت و ضخامت با همدیگر متفاوت هستند. کابل های شبکه که ذکر کردیم دارای استاندارد های متنوعی می باشند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

ویژگی های انواع تجهیزات شبکه و کابل شبکه cat6:

حمل ترافیک داده ای بیشتر یکی از اولویت های کسانی است که می خواهند یک شبکه کامل  را با انواع تجهیزات شبکه راه اندازی کنند. cat6 یکی از بهترین گزینه هایی است که شما می توانید برای شبکه هایی به مانند آزادراه استفاده کنید. cat6 یک کابل است که در آن سیم ها به صورت جفتی به دور هم پیچیده اند. چهار جفت سیم مسی در این کابل به صورت مشابه به هم پیچیده اند. این کابل یکی از استاندارد ترین کابل های اترنت و مناسب برای سایر لایه های فیزیکی شبکه است.

در کابل cat6 استانداردها در رده 5 قرار دارند. Cat6 دارای کارایی بالاتری به نسبت نسخه های قدیمی تر از آن است. از ویژگی های برتری که دارد می توان به سرعت بالای 10 گیگابیت در ثانیه اشاره داشت. این سرعت در نسخه های پیش تر کابل های cat به مگا هرتز می رسید که با این تفاوت یک پیشرفت چشمگیر را داشته اند. از نکته هایی که نیاز است تا کابل با ویژگی های مطلوب خود مطابقت پیدا کند و همان کارایی را داشته باشد این است که باید در مبدا به درستی نصب شود و در کل شبکه نیز به شکلی استاندارد امتداد یابد.

برای مثال نباید کابل را در مسیر اتصال شبکه زیاد خم کرد یا اینکه نباید جفت سیم ها از هم باز شوند، هم چنین پوشش خارجی که برای راه اندازی شبکه استفاده می کنید نباید دارای ضخامتی بیشتر از 12?7 میلی متر باشد.

آیا می توان در انواع تجهیزات شبکه کابل شبکه cat5 را در شبکه? کابلی cat6 استفاده کرد؟:

کابل شبکه? cat5 و cat6 به عنوان یکی از انواع تجهیزات شبکه عمدتاً دارای تشابه زیادی هستند. شاید از تفاوت های جزئی این دو کابل این باشد که دارای اجزای اصلی تشکیل دهنده متفاوت و یا قدرت انتقال سیگنال مختلف هستند. کابل شبکه cat6 دارای قدرت انتقال سریع تر و هم چنین سازگاری بالاتری با دستگاه های مختلف در شبکه به نسبت cat5 می باشد.

اما با وجود این تفاوت ها می توان به شکلی حرفه ای cat5 را در شبکه کابلی cat6 استفاده کرد. به شرطی که استانداردهای تعریف شده در شبکه به خوبی پیاده سازی شوند. از تشابهاتی که این دو کابل دارند می توان به اینکه هر دو کابل قابلیت این را دارند تا بر روی جک اترنت RJ-45 وصل شوند را دارند. با اینکه کابل cat5 را می توان در شبکه cat6 به کار برد اما به هیچ عنوان نمی توان برعکس این کار را انجام داد. چرا که قابلیت های بالای cat6 در شبکه ای که با cat5 پیاده سازی شده پاسخگو نمی باشد.

مزایای کابل شبکه cat6 :

در راه اندازی شبکه با کابل cat6 اثبات شده که هزینه بالاتری را در بر می گیرد. اما مزایای بیشتری را نیز شاهد بوده ایم. به دلیل پهنای باند بالاتر امکان پشتیبانی از سرعت و قدرت بالاتری را دارد. با اینکه راه اندازی کل شبکه با کابل cat6 هزینه بردار است اما به مرور زمان نتیجه آن را در صرفه جویی کل هزینه خواهید دید. چرا که شبکه شما هم از سرعت و هم از قدرت بالایی برخوردار است و در طول زمان نیاز به بهبود ویژگی های آن ندارید.

قدرت انتقال داده تا سقف 10 گیگابایت در ثانیه با فاصله 100 متر یکی از ویژگی های مثبت و بارز کابل شبکه cat6 به حساب می آید. کاهش متقابل نویز و نشت سیگنال در بین جفت کابل ها به نسبت سری های قبل کابل cat از دیگر مزیت های cat6 است. پهنای باند 250 مگاهرتز و دو برابر به نسبت cat5 با 100 مگاهرتز یکی از مشخصه های برجسته و پیشرفته کابل cat6 به حساب می آید.