سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم و کابل اعتماد

معرفی سیم و کابل شبکه و انواع مختلف آن

cat 7

سیم وکابل شبکه یکی از اجزای مهم شبکه های کامپیوتری هستند. سرویس ها و خدماتی مانند دسترسی به اینترنت و انتقال فایل ها که در شبکه ارائه می شوند، برای انتقال نیاز به کابل شبکه دارند. در واقع سیم و کابل شبکه به عنوان یک عضو از شبکه وظیفه هدایت داده ها و اطلاعات را برعهده دارد. کابل های شبکه انواع مختلفی دارند و هر کدام برای یک توپولوژی شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله به معرفی کابل شبکه و انواع کابل های شبکه می پردازیم.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه به عنوان یک رابط بین اجزای مختلف شبکه است و وظیفه انتقال اطلاعات را برعهده دارد. برای انتقال یک داده از یک عضو به عضو دیگر در شبکه، کارهایی مانند تعیین مقصد و کد گذاری روی آن انجام می شود و سپس از طریق کابل شبکهبه مقصد مورد نظر فرستاده می شود. کابل شبکه تنها توانایی انتقال  جریان و ولتاژ الکتریکی (صفر و یک) را دارد و از طریق سوکت به کارت شبکه دستگاه ها متصل می شود.

انواع کابل شبکه

به طور کلی کابل های شبکه به سه دسته تقسیم می شوند : کابل شبکه کواکسیال، کابل شبکه زوج به هم تابیده و کابل شبکه فیبر نوری. کابل های شبکه کواکسیال از قدیمی ترین کابل های شبکه هستند و امروزه استفاده چندانی ندارند. کابل های کواکسیال همان کابل هایی هستند که برای آنتن های آنالوگ استفاده می شوند. کابل های فیبر نوری نیز به دلیل هزینه بالا فقط برای کاربردهای خاصی مانند مقاصد نظامی استفاده می شوند و استفاده از آنها چندان رایج نیست. در کابل های فیبر نوری در داخل کابل از یک رشته باریک و شفاف استفاده می شود که وظیفه انتقال نور را برعهده دارد.

 کابل های شبکه زوج به هم تابیده رایج ترین نوع کابل شبکه برای مصارف خانگی هستند و امروزه به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع سیم و کابل شبکه بسته به تعداد سیم های موجود در هر کابل، میزان به هم تابیدگی سیم ها متفاوت خواهد بود.

عکس2

انواع سیم و کابل شبکه زوج  به هم تابیده

این نوع کابل شبکه شباهت زیادی به کابل تلفن دارد، با این تفاوت که تعداد سیم های داخل آن بیشتر از سیم های کابل تلفن است. بر روی هر دو سر این نوع کابل سوکت های  RJ45 نصب می شود تا کابل را به دستگاه مورد نظر در شبکه متصل کند. کابل های cat5، cat6 و cat7 جدید ترین نوع کابل های شبکه مسی هستند که به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل شبکه cat5 برای سرعت های 10 الی 100 مگابایت مورد استفاده قرار می گیرد و حداکثر پهنای باند آن 100 مگاهرتز است. حداکثر سرعت انتقال داده ها در کابل شبکه cat6 حدود 1000 مگابیت بر ثانیه و حداکثر پهنای باند آن 250 مگاهرتز است. کابل شبکه cat7 نیز جدید تر از دو نوع قبلی است و برای استفاده در شبکه های 10 گیگابایتی مناسب است