سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم و کابل اعتماد

آشنایی با جوشکاری و انواع مختلف آن

جوشکاری فرآیندی است که باعث پیوند دائمی قطعات فلزی به وسیله ذوب کردن ماده ها توسط دستگاه جوشکاری می شود که این مواد ذوب شده بعد از انجام جوشکاری سریع خنک می شوند و قطعات فلزی به صورت دائم به یکدیگر متصل می شوند. دو روش پرکاربرد و پرطرفدار برای قطعه های فلزی ورقه ای، خطی و نقطه ای می باشد. جوشکاری نقطه ای معمولا برای متصل کردن قطعاتی که تا 3 میلی متر ضخامت دارند مورد استفاده قرار می گیرد و قطر جوشکاری هم 3 تا 12/5 میلی متر می باشد. کابل جوشکاری هم برای هدایت جریان از دستگاه به انبرهای جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد که از جنس های مختلف مانند مس و آلومینیوم ساخته می شوند. در ادامه با انواع جوشکاری بیشتر آشنا می شویم.

انواع جوشکاری

به طور کلی جوشکاری به پنج گروه تقسیم می شود که شامل جوشکاری قوس الکتریکی، جوشکاری گاز اکسیژن، جوشکاری مقاومتی، جوشکاری حالت جامد و انواع متفرقه هستند که هر کدام از این گروه ها شامل انواع مختلفی می شوند که متناسب با نیاز کاربردهای مختلفی دارند که در مورد آنها بررسی خواهیم کرد.

کابل جوشکاریکابل جوشکاری

جوشکاری قوس الکتریکی

در جوش اتمی هیدروژنی در واقع از دو الکترود که از جنس فلز هستند استفاده می شود. الکترودهای مورد استفاده در این روش در فضایی اشباع شده از گاز هیدروژن قرار دارند. یکی دیگر از روش های جوشکاری، جوش فلزی بدون داشتن هیچ گونه پوشش است که در آن الکترودهای موجود تماما مصرف می شوند و از هیچ گونه گاز پوششی در آن استفاده نمی کنند. در جوش قوس کربنی نیز از الکترودهایی از جنس کربنی بهره می برند که بعضی اوقات می توان از مس هم در این روش استفاده کرد.

در جوش قوس الکتریکی با یک پوشش پودر مانندُ جوشکاری را انجام می دهند. در این نوع جوش قوس الکتریکی با پوشش گازی هم از گازهایی ویژه مثل گازهای آرگون در آن استفاده می کنند. جوشکاری تنگستن گاز یکی از دقیق ترین روش های جوشکاری می باشد که الکترودهای این نوع جوش باید به صورت بسیار آهسته انجام شوند تا جوش بسیار محکم شود.

جوشکاری گاز اکسیژن

یکی از روش های جوشکاری استفاده از گاز اکسیژن است که به آن جوش هوا-استیل می گویند که در این فرایند از ماده های شیمیایی برای راحتی روند جوشکاری استفاده می کنند. در جوشکاری اکسی- استیلن قطعات را تا دمای بسیار بالا گرم می کنند و جوش دقیقی به وجود می آید به علت ارزان بودن این روش کاربرد فراوانی دارد. در جوش پروپان یا جوش اکسیژن از شعله های گاز اکسیژن برای گرم کردن قطعات استفاده می کنند. جوش اکسی هیدروژن ترکیب دقیقی از هیدروژن و اکسیژن است که باعث ایجاد جوش دقیق در فرآیند جوشکاری می شوند.