سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم و کابل اعتماد

معرفی تابلو سازی برق و انواع تابلو برق ها

 

 

تابلو های برق با استاندارهای مختلف، سایز، کاربری و فشاری های متفاوت در شرکت های تابلو سازی برق تولید می شوند و در صنایع، واحد های مسکونی و محیط های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از تابلوهای برق برای محاظفت از سیم و کابل های تاسسیات و جلوگیری از صدمه به تجهیزات و افراد متفرقه ضروری می باشد.

معرفی تابلو برق

تابلو برق یکی از بخش های اساسی در ساختمان ها و محیط هایی است که در آن ها از تجهیزات الکترونیکی و برقی استفاده می شود. وجود تابلو برق استاندارد در رعایت ایمنی ساختمان و محیط هایی که دارای اتصالات و سیم کشی های برقی می باشند کاملا الزامی می باشد. تابلو های برق با رعایت استاندارد های لازم به منظور نگهداری و حفاظت از قطعات کنترلی و نمایشگرهای یکی سیستم الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند. قطعات الکترونیکی و کنترلی اگر در دسترس افراد قرار بگیرند ممکن است بلاهای بزرگی از جمله برق گرفتی بیافرینند. همچنین این قطعات الکترونیکی در مواجهه با عوامل محیطی مانند آب، باد و رطوبت و جوندگان، ممکن است دچار آسیب شوند و خطراتی مانند آتش سوزی ایجاد کنند. برای جلوگیری از این اشکالات از تابلو برق استفاده می شود.

?

استاندارد های تابلو سازی برق

مقاومت در برابر شرایط محیطی در تابلو سازی برق بسیار اهمیت دارد و تابلوهای استاندارد باید در برابر باران، خوردگی و فرورفتن درون آب مقاومت داشته باشند. استانداردهای تابلو سازی برق که توسط IEC مطرح شده است به برسی ترانس های اندازه گیری،  تابلوبرق های فشار قوی و ضعیف، اصول عایقی و مسائل دیگری می پردازد.

انواع تابلو برق

تابلوهای برق با توجه به کاربرد و محیطی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند، دارای انواعی می باشند. یکی از پرکاربرد ترین محیط هایی که از تابلوهای برق استفاده می شود، واحدهای مسکونی می باشند. تابلوهای تقسیم واحد در واحدهای مسکونی استفاده می شود که اندازه ی کوچکی دارند و برای تامین برق مدار های روشنایی و پریزهای برق واحد مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. تابلوهای عمومی برای روشنایی های عمومی ساختمان، مانند چراغ پارکینگ و راه پله مورد استفاده قرار می گیرد و تابلوهای کنتور برای تامین برق کل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر انواع تابلوهای برق می توان به تابلوهای کنترل صنعتی، توزیع صنعتی، بانک خازنی و فرمان موتوری اشاره کرد.

در صنعت تابلوسازی برق، بر اساس محیطی که تابلو در آن استفاده می شود، فشار برق مورد نیاز، اندازه و اصول حفاظتی، تابلو برق های متفاوتی ساخته می شود. برخی از تابلو برق ها مانند تابلو برق هایی که در واحد مسکونی استفاده می شوند، دیواری می باشند. برخی دیگر در اندازه های بزرگ تری تولید می شوند و ایستا ده می باشند. تابلوها بر اساس فشار برق نیز به سه دسته فشار ضعیف(تا 1000 ولت)، فشار متوسط(از 1000 تا 63000 ولت) و فشار قوی(از 63000 تا 400000 ولت) تقسیم می شوند.