سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم و کابل اعتماد

کارل لاگرفلد مردی که دنیای مد را تغییر داد ؟؟؟

کارل لاگرفلد

کارل لاگرفلد یکی از پرافتخارتین طراحان صنعت مد بودکه از سال 1983 به اداره چانل مشغول شد. او خط تولید جامه‌های از قبل دوخته شده را راه انداخت، نشان تجاری خود را طراحی کرد و با سیلویا فندیبرای خلق مجموعه لباس‌های آماده فندی همکاری کرد. طبع لطیف لجرفلد به لطف هوش رنسانسیش با نقاط تاریخی و فرهنگی مهمی تلاقی پیدا کرد. این طراح همچنین یک زبان‌شناس برجسته بود که به آلمانی‌، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی مسلط بود.

لجرفلد پس از بنده شدن مسابقه طراحی کت در سال 1955 که دبیرخانه بین‌المللی پشم برگزار کرده بود، به عنوان دستیار پیر بالمین استخدام شد. در سال 1958 پس از سه سال کار با بالمین، به ژان پاتو رفت و در آنجا مشغول به طراحی ده مجموعه ارزشمند مد شد.

پس از یک دوره کوتاه مدت در تیزیانو که یک خانه مد واقع در رم بود، لجرفلد در سال 1964 به طور مستقل شروع به کار برای یک خانه مد فرانسوی  Chloé کرد. در ابتدا لجرفلد در هر فصل چندین کار طراحی می‌کرد اما پس از اندکی او به طراح کل مجموعه بدل شد. در 1965، او یک دوره طراحی کوتاه را با کوریل همکاری کرد که درنهایت به آغاز همکاری وی با فندی ختم شد.

karl lagerfeld

در سال 1982، مدیریت چانل، آلین ورتهایمر از لجرفلد خواست که برای مصارف خانگی طراحی کند. لجرفلد به نیویورک تایمز گفت: همه می‌گفتند به آن دست نزن، مرده است، هیچ وقت برنمی‌گردد. اما آن زمان من تصور می‌کردم که این می‌تواند یک چالش باشد. این طراح با بازتعریف کدهای خانگی ادامه می‌دهد و در حالی که به شخص چانل ادای احترام می‌کند ایده‌های وی را با طراحی مدرن خود در مشهورترین کارهای وی زیر و زبر می‌کند.

لجرفلد دست به ساخت اشیایی آیینی از قبیل فاستونی نخی خانگی، مروارید، پاپوش‌های دورنگ و Cهای در هم تنیده برای نسل جدید در سراسر جهان زد. در سال‌های اخیر، لجرفلد به métiers d’art چانل که باندی است که ساخت خانه‌هایی نظیر Desrues، Lessage و Barrie Knitwear را نشان می‌دهد باور پیدا کرده است که اکنون تحت لوای Chanel’s Parraffection قرار دارد.

کارل لجرفلد در سال 1984 خط تولید خود را احداث کرد و به Vogue گفت: من تمام عمرم رویای این را نداشته‌ام که نامم بالای یک مغازه باشد. اکنون ما این نام را آنجا قرار می‌دهیم چرا که زمانی درست برای انجام آن است. و اینکه من این نام را ساخته‌ام چرا از آن استفاده نکنم؟ در سال 2005 لجرفلد برند را به گروه تامی هلفیگر فروخت. او همچنان مدیر طراحی اصلی باقی ماند و مستقیما در فرایند طراحی مشارکت داشت.

علاوه بر استعداد طراحی، لجرفلد همچنین یک عکاس و فیلمساز نیز بود و به طور منظم میراث چانل را از طریق فیلم و عکس زنده نگاه می‌داشت؛ او همچنین تمام تبلسغات چانل را فیلمبرداری و کارگردانی کرد. لجرفلد با گربه‌اش چوپت در پاریس زندگی کرد. او در 19 فوریه 2019 در پاریس درگذشت.