سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم و کابل اعتماد

کابل شبکه یا کابل LAN چیست؟ – انواع کابل شبکه

برای برقراری ارتباط در شبکه های کابلی و یا در هر شبکه ی دیگر ما نیازمند کابل شبکه میباشیم . کابل شبکه ارتباط بین دو یا چند کامپیوتر ، سرورها ، پرینتر ها ، دوربین های مداربسته و یا هر دستگاه دیگری که دارای کارت شبکه بوده و قابیلیت اتصال به کابل     LAN رو داشته باشه فراهم می کند .

 

حالا برای اینکه هر نوع اطلاعاتی که بخواد از طریق کابل شبکه از هر کدوم از این دستگاه ها ارسال و یا دریافت بشه باید مراحل نرم افزاری و سخت افزاری خاصی رو طی کنه که این مراحل شامل دسته بندی اطلاعات ، کد گذاری آن ها ، مشخص شدن مبدا و مقصد اطلاعات و خیلی مراحل دیگه رو باید بگذرونه  که بعدا در مدل osi  بیشتر راجبشون توضیح میدم . در نهایت این اطلاعات آماده ارسال میشن که از طریق کابل LAN در شبکه انتقال پیدا می کنند . در حقیقت کابل LAN رابط بین این دستگاه ها و کامپیوتر ها می باشد که فقط اطلاعات رو رد و بدل می کنه و هیچ دخالتی در اصل اطلاعات نداره ، اگه بخوام خیلی ساده تر توضیح بدم کابل Lan مثل مامور اداره پست هستش که فقط اطلاعات رو از مبدا به مقصد میرسونه و چیستی اطلاعات براش فرقی نمیکنه .

 

 

دسته بندی کابل های شبکه  ( کابل LAN  )

 

 

 

کابل شبکه بر اساس پهنای باند ، سرعت ، نویز پذیری و یک سری خصوصیات  خاص به چندین دسته تقسیم می شوند ، این دسته بندی ها از دسته بندی 1 و یا در زبان انگلیسیCategory 1 و یا  Cat1  و تا دسته بندی 8.2 تا امروز رسیده اند هر چه دسته بندی کابل های شبکه بالا تر میره سرعت انتقال اطلاعات ، پهنای باند بیشتر و نویزپزیریشون کمتر میشه .

به عنوان مثال وقتی می گوییم کابل CAT6 منظورمون کابل شبکه از دسته ی 6 هستش ، و همینطور  برای مابقی دسته بندی کابل های شبکه به همین صورت می باشد .اولین دسته بندی در کابل ها ، کابل های تلفن دوتایی یا تک زوجی هستن ، در این نوع از کابل ها فقط سیگنال های صوتی رد و بدل میشه و هیچ گونه اطلاعاتی فرستاده و دریافت نمیشود ، در دسته بندی دوم از کابل شبکه علاوه بر سیگنال های صوتی اطلاعات نیز رد و بدل میشود که آغازی برای شروع کابل شبکه با کابل LAN بود.

 

در جدول زیر اطلاعاتی کامل از انواع دسته بندی کابل شبکه آورده شده که میتونید مشاهده کنید :

 

 

 

همونطور که معلومه دسته بندی های کابل شبکه بر اساس یک سری استاندارد خاص هستند که تفاوتشون هم خیلی راحت میشه فهمید و تشخیص داد .  تفاوت های عمده ای که در دسته بندی های مختلف کابل LAN وجود داره پهنای باند ، سرعت انتقال اطلاعات و جنس کابل از لحاظ شیلد دار بودن و یا روکش هاشون هست ، مثلا دو کابل پرکاربرد که خیلی در ایران استفاده میشه کابل Cat5e و کابل CAT6 هست ،  تفاوت اصلی این دو نوع کابل در پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات . نویز پذیریشون هست ،نهایت سرعت انتقال اطلاعات کابل شبکه Cat5e صد مگابیت بر ثانیه هست با پهنای باند 250 مگاهرتز اما در کابل شبکه CAT6  سرعت انتقال اطلاعات به 1000 مگابایت بر ثاینه و پهنای باند آن به 500 مگاهرتز  افزایش یافت .

 

 

 

نحوه نامگذاری کابل شبکه ( دسته بندی کابل LAN)

نحوه نامگذاری و دسته بندی هر کابل شبکه با توجه به ارتقاء ها و ویرایش هایی که در آن کابل به وجود می آید انجام می شود ، به طور مثال کابل  Cat5 به  Cat5e  تبدیل شد ، eآخر CAT5e  به منظور Enhanced  و یا بهبود یافته است ، به این دلیل که سرعت انتقال اطلاعات از 10 مگابایت بر ثانیه به 100 مگابایت بر ثانیه افزایش پیدا کرد ، همینطور این مورد را در دیگر دسته بندی های Cat8 , Cat7 , Cat6 نیز می بینیم ، به طور مثال در کابل Cat6a منظور از a آخر Augmented است به معنی افزایش ، چون پهنای باند در کابل Cat6a  از 250 مگاهرتز  به 500  مگاهرتز افزایش داده شد و کابل شبکه Cat6a به وجود آمد . زمانی که در یک کابل شبکه تغیرات زیادی به وجود می آید یک دسته بندی جدید به وجود می آید و تغیرات کوچک تری که بر روی آن اعمال می شود در داخل همان دسته بندی تغیراتی به وجود می آید .

 

 

 

انواع کابل شبکه یا کابل LAN

 

 

 

خب در قسمت قبل انواع دسته بندی کابل شبکه رو توضیح دادیم و گفتیم هر دسته بندی خصوصیات منحصر به فرد خودش رو داره و کابل های هر دسته ، متمایز از دیگر دسته ها هستن . حالا میخوایم درباره انواع کابل شبکه از لحاظ جنسشون ، شیلد دار بدن و یا نبودنشون صحبت کنیم .

در داخل ایران اکثرا دو نوع کابل رو میشناسن و بیشتر هم خرید و فروش میشه ، کابل شبکه UTP  (کابل بدون شیلد) و کابل شبکه SFTP (کابل شیلد دار همراه با فویل)  ، اما در اصل تنوع کابل های شبکه بیشتر از این دو نوع است ، تقسیم بندی درست کابل شبکه از نظر شیلد دار بودنشون یا نبودنشون یا نوع شیلدشون به این صورته که وقتی ما میگیم این کابل فویل داره یا شیلد داره دور 4 زوج کابل فویل و شیلد وجود داره یا دور هر زوج ؟ خب وقتی این موضوع  پیش میاد یکم بحث تخصصی تر میشه ، برای اینکه درک بهتری داشته باشین موارد زیر رو مشاهده بکنید .

 

 

 

U/UTP :

این کابل بدون محافظ و شیلد بوده و تنها از طریق روکش اصلی خود محافظت می شود .

F/UTP :

در این کابل به دور هر 4 زوج یک فویل پیچیده شده است .

U/FTP :

در این کابل به دور هر زوج یک فویل پیچیده شده است .

SF/UTP :

در این کابل فقط یک شیلد آهنی بافته شده به همراه فویل به دور هر 4 زوج پیچیده شده است .

SF/FTP :

در این کابل یک شیلد آهنی بافته شده به همراه فویل به دور هر 4 زوج و یک فویل به دور هر زوج پیچیده شده است .

F/FTP :

در این کابل یک فویل به دور 4 زوج و یک فویل به دور هر زوج پیچیده شده است .

 

 

یه سری توضیحات هم هست که باید درباره این تقسیم بندی ها بهتون بگم :

همانطور که می بینید یه سری حروف قبل از علامت (/) هست و یه سری حروف بعد از علامت (/)  ، حروفی که قبل از علامت (/) هستن نوع شیلد دور کل چهار زوج کابل شبکه می باشند و حروفی که بعد از علامت (/)  هستند ( به جز (TP) که همیشه هست ) نوع شیلد دور هر زوج کابل رو مشخص میکنه ، مثلا در کابل SF/FTP  نوع شیلد دور کل کابل شیلد آهنی بافته شده به همراه فویل است و نوع شیلد دور هر زوج کابل شبکه فویل می باشد .

 

 

U=Unshielded  / بدون شیلد

F=Foild   / فویل دار

S=Braided Shielding  / شیلد آهنی بافته شده

TP=Twisted Pair  / زوج به هم تابیده

 

 

 

دلایل استفاده از کابل شبکه شیلد دار

 

 

 

یشتر شبکه های کابلی یا به صورت  توکار یعنی از داخل دیوار کابل کشی میشن یا به صورت روکار انجام میشن که یکی از بهترین راه حل های کابل کشی روکار استفاده از ترانک و داکت می باشد . در بعضی مواقع در کنار کابل کشی شبکه ، کابل کشی برق نیز انجام می شود ، در این زمان ما نیازمند کابلی هستیم که بتونه جریانات الکتریکی و مغناطیسی که برق بر روی کابل ما میزاره رو خنثی کنیم یعنی از افتادن نویز بر روی کابل شبکه جلوگیری کنیم  پس در این موارد باید از کابل شبکه شیلد دار بسته به فشار قوی و ضعیف بودن نوع جریان ، از کابل استاندارد و مورد نیاز اون شرایط استفاده کنیم . در کل روکش های شیلد آهنی و فویل از ایجاد نویز در کابل شبکه جلوگیری میکنه .

 

 

 

اجزاء تشکیل دهنده کابل شبکه یا کابل LAN

با توجه به نوع و جنس کابل اجزاء تشکیل دهنده ی آن ها نیز متفاوت است ؛ اما به صورت کلی کلیه ی کابل های شبکه در بیشتر این اجزاء یکسان می باشند که در ادامه کارایی هر جزء را بررسی میکنیم .

 

روکش لایه ی بیرونی کابل شبکه 

این روکش از هر گونه ضربه ، قعطی و پوسیدگی زوج های به هم تابیده جلوگیری کرده و باعث محافظت از کابل  می شود ، روکش های کابل شبکه معمولا از دو نوع جنس PVC   یا LSZH  می باشد .

 

Cross-Web – پلاستیک تفکیک کننده زوج ها

این پلاستیک به صورتی در مرکز چهار زوج کابل شبکه قرار گرفته است که هر زوج از زوج دیگری کاملا تفکیک شده است و از ایجاد هر گونه نویز زوج های کابل شبکه بر روی یکدیگر جلوگیری می کند .

Cross-Web  در کابل های شبکه cat5e به بعد در داخل کابل شبکه تعبیه شد .

 

زوج های به هم تابیده

این رشته سیم ها 8 عدد می باشند که 4 زوج به هم تابیده شده را تشکیل می دهند و وظیفه ی ارسال و دریافت اطلاعات رو دارند . این 4 زوج کابل شبکه از 4 رنگ اصلی و 4 رنگ فرعی تشکیل شده است رنگ های اصلی : سبز – آبی – قهوه ای – نارنجی و رنگ های فرعی ترکیبی از رنگ سفید و رنگهای اصلی می باشند ، یعنی : سفید نارنجی – سفید قهوه ای – سفید آبی – سفید سبز که رنگ های یکسان دو به دو به هم تابیده شده اند  .

 

شیلد و فویل

همانظور که در بخش قبلی صحبت شد ، از اصلی ترین وظایف شیلد و وفویل در کابل شبکه دفع نویز و جریانات الکتریکی اضافی است .

 

اصلی ترین و دلیل عمده تابیده شدن  این کابل ها به یکدیگر جلوگیری از نویز پذیری می باشد . رنگ های اصلی کابل شبکه وظیفه ی ارسال سیگنال های مثبت و رنگ های فرعی کابل شبکه  وظیفه ی ارسال سیگنال های منفی رو برعهده دارند ، جنس مغزی کابل شبکه بسته به نوع کابل میتواند مس یا آلمینیوم و یا آلیاژی از مس و المینیوم باشد