سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیم و کابل اعتماد

تفاوت کابلهای RG59 و RG6 (کابل آنتن معمولی) در چیست؟

کابل RG6 گیج سنگین‌تر است و عایق‌بندی و شیلدینگ مناسب برای کاربرد در پهنای باند بالا، فرکانس بالا مثل اینترنت، تلویزیون کابلی، و سیگنال‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای دارد. اگر نمی‌دانید که چه کابلی بگیرید، RG6 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

اگر نمی‌دانید که چه کابلی بگیرید، RG6 بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

کابل RG59 باریک‌تر است و برای کاربرد در پهنای باند پایین و فرکانس‌های پایین‌تر مثل تصاویر آنالوگ و نصب دوربین‌های مداربسته توصیه می‌شود.

انتخاب بین RG6 و RG59 برای نصب

ممکن است در حال حاضر هزاران سوال در مورد اینکه باید کدام نوع کابل کواکسیال را بخرید در ذهن شما وجود داشته باشد. باید RG59 بخرید یا RG6 ؟ آیا به شیلدینگ چهارلایه نیاز دارید؟ آیا شیلدینگ سیم‌بافته نیاز است؟ آیا باید کابل با استاندارد پلنوم یا کابل دایرکت بوریال تهیه کنید؟ به نظر می‌رسد لیست بی‌پایانی از انتخاب‌های مختلف وجود دارد و اشتباه در انتخاب نوع کابل کواکسیال منجر به خرج کردن هزینه بسیار بیشتر از بودج? از قبل در نظر گرفته شده خواهد شد. در این مقال? جامع در مورد برخی اصول کابل کواکسیال صحبت می‌شود تا بدانید چه نوع کابلی نیاز دارید.

کابل RG چیست؟

در مورد کابل‌های کواکسیال از رده‌بندی RG برای مشخص کردن تفاوت بین انواع مختلف کابل استفاده می‌شود. RG یک عبارت قدیمی و تقریبا فراموش شد? نظامی است که سرواژه ای برای “راهنمای رادیویی ست. شمار? جلوی این عبارت مشخص کنند? مشخصات مختلف کابل است، اما این اعداد به صورت اتفاقی انتخاب شده‌اند، پس به دنبال ترتیبی خاص در بین آن‌ها نگردید. در حقیقت مدل‌های زیادی از کابل کواکسیال در طی سال‌ها ساخته شده است اما تنها مدل‌هایی که بیشتر مردم احتیاج دارند در موردشان بدانند دو کابل RG59 و RG6 هستند. بنابراین ما هم در این مقاله بر این دو مدل تمرکز می‌کنیم.

قمت کابل rg59
مقایس? کاربردهای RG6 و RG59

مقایس? کاربردهای RG6 و RG59

پبرای تلویزیون کابلی، ماهواره، آنتن تلویزیون، یا اینترنت پهن باند توصیه می‌شود. RG59 عموما برای اکثر سیستم‌های دوربین مدار بسته و سایر سیگنال‌های ویدیویی آنالوگ بهتر است. چیزی که باید حتما به آن توجه کنید فرکانسی است که تجهیزات شما از آن استفاده می‌کند. اگر تجهیزاتتان از فرکانس‌های بالاتر استفاده می‌کنند (بالاتر از MHz 50)، باید از 6RG استفاده کنید. اگر فرکانس‌هایتان پایین تر از این حد است، باید از RG59 استفاده کنید.

RG59 و کاربردهای آن :

کابل RG59 مدت زیادی است که در دسترس است. این کابل رایج‌ترین کابلی بود که برای اتصالات تلویزیون کابلی استفاده می‌کردند و در خیلی از ساختمان‌های مسکونی و تجاری قدیمی هم نصب شده است. اگرچه، در چند سال اخیر با به وجود آمدن نیازهای جدید برای سیگنال‌های جدید از محبوبیت آن‌ها کاسته است. RG59 نسبت به 6RG  قسمت هادی کوچک‌تری دارد که به این معناست که نمی‌تواند به کیفیت سیگنال 6RG برسد. نحو? طراحی شیلدینگش هم نشان‌دهند? این است که نمی‌تواند سیگنال‌های در حد گیگاهرتز را به خوبی درون هادی نگه دارد. و به همین دلایل کابل RG59 احتمالا انتخاب خوبی برای تلویزیون یا اتصال به اینترنت نیست.

شیلدینگ سیم‌بافت? RG59 برای تداخلات ‌با طول موج (نسبتا) بلند در حد مگاهرتز طراحی شده بود. این ویژگی RG59 را برای سیگنال‌های فرکانس کوتاه مناسب می‌سازد (هر موج پایین‌تر از MHz 50). استفاده از این کابل برای سیگنال‌های ویدیویی کامپوزیت و کامپوننت هم رایج است (اغلب در انواع مینی-کواکس‌). همچنین این ویژگی، این کابل را به انتخاب خوبی برای استفاده در سیستم‌های نظارتی ویدیویی دوربین مداربسته تبدیل کرده است.  حتی می‌توانید کار نصب خود را با خرید کابل‌هایی که به اسم “کابل کواکسیال سیامی شناخته می‌شوند آسان‌تر کنید. این نوع کابل از یک کابل RG59 تشکیل شده است که با یک سیم برق 2C ادغام شده است.  شما می‌توانید با استفاده از این نوع کابل انتقال برق و تصویر دوربین‌های امنیتی‍تان را همزمان انجام دهید که زمان مورد نیاز برای نصب را حدودا به نصف کاهش می‌دهد.

قمت کابل rg59قمت کابل rg59

کابل آنتن rg6 و کاربردهای آن

سیگنال‌های ماهواره و اینترنت نسبت به تصاویر آنالوگ قدیمی فرکانس‌های بالاتری دارند. زمانی که نحو? پخش برنامه‌های تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شد،  و کمپانی‌های (تلویزیون) کابلی شروع به تغییر روش پخش به روش دیجیتال کردند، استفاده از فرکانس‌های بالاتر پیدا کردن یک کابل کواکسیال کاربردی‌تر را ضروری کرد. کابل RG6 برای پاسخ به این نیازها طراحی شد. این کابل هادی (کنداکتور) بزرگتری دارد، که کیفیت سیگنال بالاتری ارائه می‌دهد.عایق‌بندی دی‌الکتریک آن هم ضخیم‌تر است. همچنین شیلدینگ متفاوت RG6 باعث می‌شود این کابل در مورد سیگنال‌های محدود? گیگاهرتز بهتر عمل کند. گرچه بسیاری از کابل‌های RG59 علاوه بر شیلد سیم‌بافته، شیلد فویلی هم دارند، اما این موضوع در هم? کابل‌های  6RG اجباری است. سیم‌بافت? 6RG در ابتدا بافت شل‌تری داشت (مثلا 60% در مقابل پوشش بالای 90% برای کابل RG59) اما در حال حاضر بسیاری از کابل‌های 6RG هم از سیم‌بافته‌های درصد بالا استفاده می‌کنند.

سایر نکاتی که باید هنگام خرید کابل آنتن در نظر گرفت

تصمیم گرفتن بین انتخاب 6RG یا RG59 تنها بخشی از پروسه است. هر کلاس کابل می‌تواند شیلدینگ و ژاکت (غلاف) های متفاوتی داشته باشد و برای کاربرد مورد نظر شما مناسب یا نامناسب باشد.

کابل RG-6/U

ممکن است RG-6 را با نام “RG-6/U” هم ببینید، اما توضیح رسمی‌ای برای حرف U وجود ندارد. برخی معتقدند این حرف به معنی “جهانی” یا “برای کاربردهای عمومی است.   دیگران می‌گویند که این حرف ارجاعی به نوع غلاف کابل است، اما همیشه اینطور نیست. برای هر کاربردی که مورد نظر باشد، RG6 و RG-6/U یکسان هستند. اگر نوع غلاف خاصی را نیاز دارید، مشخصات را چک کرده و اطمینان حاصل کنید. بعدتر به انواع مختلف غلاف‌ها خواهیم پرداخت.

شیلدینگ

شیلدینگ از تداخل نویزها با سیگنال‌های شما جلوگیری کرده و کیفیت سیگنال را حفظ می‌کند. کابل‌های کواکسیال معمولا با دو نوع شیلدینگ تولید می‌شوند: سیم‌بافته و فویل. اکثر کواکسیال‌ها هردوی این شیلدینگ‌ها را دارند (گرچه هنوز بعضی از RG59 ها از یک نوع شیلدینگ استفاد می‌کنند). در کل هرچه شیلدینگ بیشتری داشته باشید، کابل شما، مخصوصا در جایی که کابل طولانی‌تری نیاز است، بهتر عمل خواهد کرد.

اما در نوع محافظت شیلدینگ‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. شیلدینگ فویلی معمولا شامل فویلی از جنس آلومینیوم یا میلار است که زیر یک سیم‌بافت? فلزی، به دی‌الکتریک چسبانده شده است. فویل در محافظت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی فرکانس بالا (EMF) بسیار موثر است.

شیلدینگ سیم‌بافته مجموعه‌ای از تعداد زیادی رشته سیم‌های کوچک است که اطراف دی‌الکتریک (و/یا فویل) بافته شده‌اند. سیم‌بافته در مقابله با تداخلات فرکانس پایین‌تر موثر است. در ساخت کابل RG59 از یک سیم‌بافت? مسی و کابل RG6 از سیم‌بافت? مسی یا آلومینیومی استفاده می‌کنند.

کابل‌هایی با “شیلد چهارلایه هم وجود دارند که یک لای? اضافی شیلدینگ فویلی و سیم‌بافته دارند و حفاظت بهتری فراهم می‌کنند. البته کابل کواکسیال‌های جدیدتر می‌توانند دارای سیم‌بافت? 95% باشند که بدون نیاز به حجم و وزنی که به کابل‌های با شیلدینگ چهار لایه اضافه می‌شود عملکرد بهتری دارند.

افت سیگنال در حالی که تکنیک‌های شیلدینگ مانع تاثیر سیگنال‌های خارجی بر سیگنال‌های ما می‌شوند، همیشه مقداری از سیگنال در طول هر کابل از دست می‌رود. در اینجا افت سیگنال (میرایی) بر حسب دسیبل

ازای هر 100 فوت طول کابل آورده شده است. فقط به خاطر داشته باشید هرچه طول کابل مورد استفاده شما بیشتر باشد افت سیگنال بیشتری خواهید داشت. به همین دلیل است که بهتر است هنگام نصب تا جای ممکن از سیم کوتاه‌تری استفاده کنید.

افت سیگنال RG 59 (برحسب Db) به ازای هر 100ft

افت در MHz 50: dB 2.4

افت در MHz 100: dB 3.4

افت در MHz 400: dB 7.0

افت در MHz 900: dB 11.1

افت در MHz 1000: dB 12.0

افت سیگنال RG 6 (برحسب Db) به ازای هر 100ft

افت در MHz 50: dB 1.5

افت در MHz 100: dB 2.0

افت در MHz 400: dB 4.3

افت در MHz 900: dB 6.8

افت در MHz 1000: dB 7.0

غلاف کابل

کابل با استاندارد پلنوم

پلنوم به فضاهای بازی گفته می‌شود که بالای سقف یا زیر کف ساختمان برای گردش هوا تعبیه می‌شوند. وجود این فضاها در ساختمان‌های تجاری برای گردش هوا ضروری است، اما همین فضا می‌تواند در صورت وقوع آتش سوزی مشکل ساز باشد چرا که اکسیژن زیادی دارد و فاقد امکانات اطفای حریق است.

استفاده از کابل‌های مناسب سازی نشده در فضاهای پلنوم ممکن است باعث گسترش سریع آتش به سایر قسمت‌ها و پخش دودهای مضر در سراسر ساختمان شود. برای جلوگیری از این مشکلات، کابل‌های پلنوم با مواد نسوز روکش شده‌اند و در ساختشان از پلاستیک‌های مخصوصی استفاده شده است که  کمتر از سایر پلاستیک‌ها گازها و دودهای مضر تولید می‌کنند. هر کابلی که از فضاهای پلنوم عبور می‌دهید باید استاندارد پلنوم را داشته باشد.

اگر از کابل در فضای باز استفاده می‌کنید، باید دارای حفاظت مازاد در برابر آب و هوا وعناصرطبیعی باشد. کابل اوت دور مخصوص مقاومت در برابر عوامل طبیعی طراحی شده است. آن‌ها به جای غلاف معمولی دارای غلاف PE (پلی اتیلن) یا غلاف PVC ضد UV هستند.

غلاف‌های دارای استاندارد اوت دور در برابر هوای سرد، رطوبت، مواد شیمیایی، ساییدگی و قطعی بسیار مقاومند. وقتی یک کابل کواکسیال را دفن می‌کنید، رطوبت بیشتر از سایر حالات مشکل ساز می‌شود.

بدون حفاظت مازاد در برابر رطوبت، این ریسک وجود دارد که رطوبت و آلودگی‌ها به کابل وارد شوند و شیلدینگ یا هادی کابل را فاسد کنند. کابل دایرکت بوریال هم دارای غلاف مخصوص PE به کار رفته در کابل‌های اوت دور است و علاوه بر آن غلافش دارای ماد? ژل مانندی است که مانع پوسیدگی هادی و آسیب به سیگنال توسط رطوبت یا آب می‌شود